Věčná smlouva s domem Davidovým

1. neděle adventní (Jr 33,1416)

.mp3

(1) Advent a jeho dvě polohy

  • Šťastný nový rok! Dnes začíná nový církevní rok, cyklus liturgického čtení C. Zároveň začíná advent – čas očekávání a příprav na Vánoční svátky.

  • Máme 26 dní do Vánoc, 25 dní do Štědrého dne. Když se zeptáte, kdy je nejlepší se začít na Vánoce připravovat, odpovím spolu s Církví: adventem.

  • Jsem vděčný, že advent pro mě neznamená horečné období zběsilého uklízení, ještě zběsilejšího nakupování a stresů, které vyvrcholí 24. prosince tím, že se ve 22:00 zhroutíme unavení, zadlužení a přežraní do křesla, odkud zvoláme „ještě, že je to už za námi“.

  • Advent znamená čas očekávání na příchod Boží záchrany. Bůh zaslíbil, že přijde a zachrání svět. Bůh přišel a vykoupil svět z moci hříchu. Bůh přijde a zachrání svět od hříchu.

  • Advent je čas očekávání. Čekáme na Boha, aby seslal svoji lásku a světlo do našeho temného světa. Jak se to stane? Boží světlo přišlo skrze Ježíše, který se stal lidskou bytostí jako vy a já, takže nám mohl ukázat cestu zpět k Boží lásce a světlu.“1

  • Advent je napětí mezi naplněním zaslíbení a zaslíbením naplnění Boží záchrany. Výzvou adventu je, abychom bděli; dali si do pořádku svůj vztah s Bohem i bližními, aby svět nemusel být zachraňován ode mne, ale pro mne. Na to se za chvíli podíváme skrz Jeremjášovo proroctví.

  • Advent znamená příchod – a právě příchod Boží záchrany na svět je nosným tématem všech adventních nedělí. Očekávání druhého příchodu Ježíše; Připomínka příchodu posla (Jana Křtitele) i Pána (Ježíše Krista); radost z Božího příchodu a zjevení spásy v Božím příchodu.

  • Plán kázání na 4 neděle adventní: (1) očekávání druhého příchodu s výzvou k bdělosti;
    (2) příchod posla i Pána s výzvou k pokání; (3) radost z Boží záchrany s výzvou k uctívání; (4) zjevení Boží spásy s výzvou k následování.

  • Za advent jsem Církvi moc vděčný: pomůže mi prožít a ne dohánět Vánoce. Je to pro mne jako rozjezd pro navození atmosféry; jako u chval. Já potřebuji tak alespoň 2 písně, abych se dostal do správného rozpoložení a režimu, abych pak mohl skutečně chválit Boha zpěvem a modlitbami… S adventem to vnímám podobně. Vánoce pro mě pak nepřijdou jako blesk z čistého nebe. Doteď si (nerad) vzpomínám, jak když mi bylo 16 jsem Vánoce pořádně nestihl prožít. Advent na to není všelék, ale je dobrou pomůckou.

Biblický text: Jr 33,14-16

Hle, přicházejí dny, je výrok Hospodinův, kdy splním to dobré slovo, které jsem vyhlásil o domě Izraelově a o domě Judově. V oněch dnech a v onen čas způsobím, aby Davidovi vyrašil výhonek spravedlivý, a ten bude v zemi uplatňovat právo a spravedlnost. V oněch dnech dojde Judsko spásy, Jeruzalém bude přebývat v bezpečí a takto jej nazvou: »Hospodin – naše spravedlnost.«

Když jsem byl malý kluk, rád jsem jezdil s našima na hory lyžovat. Běžky mě moc nebraly, ale miloval jsem sjezd. Táta mi jednou slíbil, že mi koupí nové lyže. Když mi jednoho dne řekl, že je půjdeme koupit do obchodu, byl jsem šťastný.

Ve stejné situaci jsou teď posluchači Jeremjášova proroctví: Bůh slíbil, že zjedná spravedlnost a přinese záchranu pro svůj lid. Nyní od Jeremjáše slyší Boží ujištění, že své slovo dodrží a připomíná zaslíbení. Tato slova jsou třeba jak sůl pro národ obklopený mocnou říší a válkou na spadnutí. Navíc Boží zaslíbení připomínají ještě starší událost – jeho smlouvu s králem Davidem:

Až se naplní tvé dny a ty ulehneš ke svým otcům, dám po tobě povstat tvému potomku, který vzejde z tvého lůna, a upevním jeho království. Ten vybuduje dům pro mé jméno a já upevním jeho královský trůn navěky. Já mu budu Otcem a on mi bude synem. Když se proviní, budu ho trestat metlou a ranami jako kteréhokoli člověka. Avšak svoje milosrdenství mu neodejmu, jako jsem je odňal Saulovi, kterého jsem před tebou odvrhl. Tvůj dům a tvé království budou před tebou trvat navěky, tvůj trůn bude navěky upevněn.2

Boží zaslíbení přinášejí lepší a trvalejší naději, než pohodlnější lyžování. Boží zaslíbení se týkají celého národa a celého lidského pokolení, ne jen jednotlivce. Advent spočívá v očekávání Boží záchrany a Božího soudu nad nespravedlností, útlakem a hříchem, který lidi sužuje.

První neděle adventní je navíc zaměřena na očekávání druhého příchodu Ježíše Krista. Příchodu, který bude v ostrém kontrastu s jeho příchodem prvním: nenápadný příchod v pokorném ponížení oproti slavnému příchodu v moci. Příchod s cílem zachránit oproti příchodu s cílem soudit.

Bible na mnoha místech zdůrazňuje, abychom jako Ježíšovi následovníci neusnuli na vavřínech, ale bděli – žili připraveni na Boží mocný zásah do světa, aby nás příchod světla nezastihl zalezlé v temnotě.

Avšak nepleťme si Boží soud s krutou odplatou. V této souvislosti si vzpomínám na videoklip k písni Amish Paradise3, kde se šikanovaní kluci neutěšují představou Boží spravedlnosti, ale krutých trestů pro ty, kdo jim ubližují. Boží soud je ale lepší.

Izraelité v biblických dobách se na Boží soud … těšili, dokonce ho s nadějí očekávali nebo se k němu přímo utíkali. … Pojem soud stejně jako pojem spravedlnost totiž v sobě obsahuje myšlenku nápravy, především nápravy narušených vztahů. Zaslíbení soudu znamená, že se všechny spory a nedorozumění vyjasní a pravda vyjde najevo, že bude odhaleno všechno, co je skryté. Bůh pak skoncuje s nespravedlností a oběti bezpráví budou odškodněny.4

(2)Naplnění zaslíbení a zaslíbení naplnění

Bůh dal ze své milosti zahlédnout Jeremjášovi budoucí věci. Jeho proroctví nachází dvojí naplnění: částečné a úplné. Jeremjáš tato slova vyslovil v době těsně před dobytím Jeruzaléma, kdy město bylo prakticky srovnáno se zemí, chrám byl vypleněn a vyvolená národ odvlečen do zajetí do cizí země. Toto proroctví zaznělo dokonce dvakrát: Jednou ve 23. kapitole a jednou ve 33. kapitole:

Hle, přicházejí dny, je výrok Hospodinův, kdy Davidovi vzbudím výhonek spravedlivý. Kralovat bude jako král a bude prozíravý a bude v zemi uplatňovat právo a spravedlnost. V jeho dnech dojde Judsko spásy a Izrael bude přebývat v bezpečí. A nazvou ho tímto jménem: »Hospodin – naše spravedlnost«.5

Bůh ale navzdory nevábně vypadající budoucnosti dává zaslíbení dodržení smlouvy s Davidem. Královská linie nebude přerušena, chrám bude obnoven, lid zachráněn a Bůh oslavován jako Zachránce.

Nezachráníte se sami, ale zachráním vás já. Nezachrání vás vaše plány, vaše schopnosti a vaše síla, ale moje moc. Já vás zachráním, já vykonám soud mezi vámi a vaším protivníkem. Já jsem Bůh! I stalo se tak.

Částečné naplnění zaslíbení v poexilní době: Padesát let po zajetí Izraele Bůh naplnil své zaslíbení. V knihách Ezdráš a Nehemjáš čteme, jak Bůh připravil okolnosti návratu do Jeruzaléma, jak byl při obnově města, hradeb i chrámu. Slova o spáse pro Judeu, Jeruzalém a bezpečí pro Izraelský lid se stala skutečností. Bůh vykonal soud nad Izraelem a jeho nepřáteli; Izrael byl osvobozen a obnoven.

Úplné naplnění zaslíbení v Kristu: Vánoce ale připomínají příchod jiného Zachránce. Chlapce, který je Pánem, Ježíše z Nazaretu, který je Kristus, Syn Boží. Záchrana od mocného nepřítele, který svíral naše životy v otroctví ale vypadala jinak, než všichni čekali.

Boží záchrana přichází v nečekané podobě. Slova o potomkovi krále Davida, který přinese spravedlnost; o tom, že Hospodin bude naše spravedlnost se stala skutečností v Ježíšovi. Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi.6 Ježíš žil spravedlivý život před Bohem. On je tím Mesiášem, který vykonal Boží soud nad zlem hříchem na sobě samém; člověk byl osvobozen a obnoven.

(3) Bděte

Advent je očekávání příchodu Boží záchrany: Božího soudu a Mesiáše, který jej vykoná. Advent je připomínkou toho, že Mesiáš vykonal Boží soud nad zlem a hříchem na sobě. Advent je očekávání návratu Mesiáše, který vykoná Boží soud nad celým světem – dojde k osvobození světa a nápravě všeho zla. Ať je svět zachraňován pro mne a ne ode mě.

Výzva k bdělosti v souvislosti s adventem Páně je aktuální: Až Ježíš přijde znovu, odtrhne od sebe hřích a život.Vykoná Boží soud nad celým světem, který očistí od všeho zlého v nás i kolem nás. Výzva k bdělosti znamená, že Boží soud nad námi již byl vykonán na Kristu. Evangelium je o tom, že si Ježíš s námi vyměnil naší nespravedlnost za svou spravedlnost; náš hřích za svou svatost; náš trest za svou milost. Vírou přijímáme tuto výměnu a bdělostí v ní setrváváme.

Pro věřící je [advent] časem velkého očekávání a nadějí, že Bůh splnil svá přislíbení daná už starozákonním věřícím a poslal Ježíše Krista na svět. Během adventu by si tedy lidé měli dát do pořádku své svědomí ve vztahu k Bohu i k druhým lidem a šířit kolem sebe naději a radost.“7

Když trpím, když vidím nespravedlnost kolem sebe, ptám se spolu se žalmistou: „Jak dlouho ještě budeš otálet?“ Když ale padám, když podléhám pokušením když hřeším, jsem rád, že stále trvá čas milosti. Ona bdělost, stejně jako víra, ke které Písmo vyzývá je také darem od Ježíše. Proto se apoštol Pavel modlí za Tesalonický sbor: „Nechť Pán dá bohatě růst vaší vzájemné lásce i lásce ke všem, … ať posílí vaše srdce, abyste byli bezúhonní a svatí před Bohem, naším Otcem, až přijde náš Pán Ježíš se všemi svými svatými.“8

Přiznám se, že mě v počátcích mé víry myšlenka druhého příchodu děsila, stejně jako celá kniha Zjevení. Bylo to takové křesťanské fantasy s živými obrazy soudu. Nejedna křesťanská skupina se pokusila svou interpretaci zfilmovat a děsila tím (nejen) křesťany. Na nějaký čas jsem vytěsnil tuto oblast úplně.

Advent nám ale připomíná skutečnost příchodu Ježíše jako soudce. Bůh přijde zachránit svět svým soudem. Poprvé přišel zachránit svět svým soudem nad sebou. Podruhé přijde zachránit svět svým soudem nad světem. Boží soud je zároveň příležitost odevzdat své snahy do náruče Boha, který je díky Kristu naším nebeským Otcem.

Bděme, očekávejme Ježíše a přenechme mu záchranu. Má prosba za nás všechny může kopírovat Pavla: Ať Pán dá bohatě růst naší vzájemné lásce i lásce ke všem, … ať posílí naše srdce, abychom byli bezúhonní a svatí před Bohem, naším Otcem, až přijde náš Pán Ježíš.

Mým přáním je, aby se nám advent nestal pouhou povrchní konzumní záležitostí kdy si na štědrý den po večeři konečně ulevíme se slovy: „Uf, konečně je to za námi.“ Mým přáním je, aby se nám advent nestal ani jakýmsi absurdním dramatem, kdy bychom čekali na Godota, který ne a ne přijít. Mým přáním je, abychom neprožívali advent jako jednu z her Járy Cimrmana, která střídá prvky velkého očekávání a velkého zklamání9. Mým přáním je, abychom tento advent nalezli radost v očekávání Boží záchrany, kterou Ježíš přináší jako světlo zářící do temné noci.

 

Stará kolekta:

Vzbuď svoji moc, Pane Kriste a přijď.

Svojí milostivou péčí nás ochraňuj

před číhajícím nebezpečím našich hříchů

a vykup nás pro život ve spravedlnosti,

neboť Ty žiješ a vládneš s Otcem a Duchem svatým

jako jeden Bůh, nyní i navěky.10

 

Amen.

1Srov. COENA, evangelická liturgická iniciativa. Z webu http://goo.gl/JEl9Go dostupné k 29.11.2014.

22S 7,12-16.

3Wierd Al Yankovic, Amish Paradise © 1999. https://youtu.be/lOfZLb33uCg

4Hošek, Pavel. V dobrých rukou, s. 61-62.

5Jr 23,5-6.

6J 1,14a.

7Začíná advent, doba předvánočního rozjímání, shonu i nervozity. Lidové noviny, 30.11.2014, http://ldvk.cz/1gw

81Te 3,12-13.

9Srov. Regner, Jan. Kázání 2.12.2012, akademická farnost Salvátor, Praha. http://goo.gl/3uszl9

10Kolekta ELCA, webu COENA. http://www.coena.cz/propria/rcl-c/1adv/