(Ne)způsobilí k následování?

Cena následování Ježíše (L 9,5762)

2016-06-26 – (Ne)způsobilí pro Boží království – L 9,57-62.mp3

(1) #LetoSLukasem

  • Na prahu léta začínáme novou sérii kázání, kterou jsem nazval #LetoSLukasem, protože evangelista Lukáš bude naším průvodcem nejen Biblí, ale i následováním Ježíše Krista.

  • Mou ideou při plánování této série bylo, abychom zůstali společně v Bibli i na dovolených, během léta, když máme tendence všechno opustit a vypnout. Nevypínejme ale naše napojení na Ježíše, našeho dárce života. O něm nám bude přes léto vyprávět „milovaný lékař Lukáš“.

  • Ne nadarmo se Lukášovo evangelium nazývá nejkrásnější knihou světa. Je to opravdu evangelium krásné jak obsahově, tak i po stránce slohové. Je to evangelium milosrdenství, radosti a pokoje: evangelium, ve kterém se k nám přibližuje Boží Moudrost, Blaženost a Láska v osobě bezhříšného člověka Ježíše Krista. Je to evangelium, které se ujímá všech „ponížených a uražených“ a vrací jim lidskou důstojnost.“1

  • Dnešním tématem chci otevřít otázku způsobilosti pro Boží království. Pro něj je totiž způsobilý pouze ten, kdo je následovníkem Ježíše Krista. Jaká je ale cena následování?2 Dnes nám Lukáš povypráví, jak o tomto tématu Ježíš promluvil se třemi cizinci.

Biblický text: L 9,57-62

Když se ubírali cestou, řekl mu kdosi: “Budu tě následovat, kamkoli půjdeš.” 58 Ale Ježíš mu odpověděl: “Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam by hlavu složil.” 59 Jinému řekl: “Následuj mne!” On odpověděl: “Dovol mi Pane, abych šel napřed pochovat svého otce.” 60 Řekl mu: “Nech mrtvé, ať pochovávají své mrtvé. Ale ty jdi a všude zvěstuj království Boží.” 61 A jiný mu řekl: “Budu tě následovat, Pane. Ale napřed mi dovol, abych se rozloučil se svou rodinou.” 62 Ježíš mu řekl: “Kdo položí ruku na pluh a ohlíží se zpět, není způsobilý pro království Boží.”

Ježíš se rozhodl, že půjde do Jeruzaléma – a na jeho cestě do Jeruzaléma se odehrává i dnešní příběh. Kolem Ježíše se točilo vždy hodně lidí – zvědavců, senzacechtivých lidí, zákoníků, lidí co po něm chtěli pomoc a učedníků, kteří v něj uvěřili. Někteří za ním viděli příležitost proslavit se či stát se součástí revolucionářského hnutí proti nenáviděným Římanům. Spousta z nich mu jen chtěli být nablízku.

Kdybychom z kontextu vytrhli jen pasáže o následování, byla by to hezký příběh o úspěchu: Přijde za ním první cizinec a řekne, že bude Ježíše následovat kamkoli půjde. Druhému řekne Ježíš „následuj mne“ a nedostane odmítavou odpověď. Přijde za ním třetí a také řekne, že jej bude následovat. Bez kontextu nám ale bude chybět to zásadní.

S čím za Ježíšem přišli tři cizinci? Jaké byly jejich přání či podmínky následování? A co jim odpověděl Ježíš? Prvního varoval před nepohodlím následování; druhému ukázal, že následování má přednost přede všemi (dokonce i posvátnými) povinnostmi. Poslednímu ukázal, že v Božím království nejsou ti, kdo se plně neodevzdají následování.

(2) Následování i do nepohody

První cizinec přišel za Ježíšem se zprávou, která by byla s nadšením přijata téměř kdekoli: Budu tě následovat kamkoli půjdeš!Ježíš odpověděl tak, že toho nadšence nejspíš zaskočil. Jeho odpověď totiž připomínala, že následování není vždy jen radostná záležitost, ale i jistý druh odcizení se lidem: Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Ježíšovi učedníci nejsou na tomto světě doma; patří do království Božího, mají nebeské občanství – a proto jsou v tomto světě cizinci a přistěhovalci.

Ef 2,19: A tak již nejste cizinci a přistěhovalci, ale spoluobčané svatých a členové Boží rodiny.

Žd 11,13: Tito všichni zemřeli ve víře, aniž dosáhli zaslíbení. Jen je zdálky zahlédli, vítali je a vyznávali, že jsou na zemi cizinci a přistěhovalci.

1Pt 2,11a: Milovaní, jsme tu jen cizinci a přistěhovalci…

Výzva k následování znamená výzvu k tomu přijmout i těžkosti, odmítnutí a utrpení, když na ně dojde. Následování Ježíše ale za tu cenu stojí.

Ježíš našemu cizinci pomáhá spočítat cenu následování; uvědomit si, co ho bude takové následování stát. Upozorňuje, že následování může Ježíšovy učedníky stát soužení, úzkost, pronásledování, hlad, bídu, nebezpečí i násilí3.

Následování Ježíše je ale cestou svobody a života. Výzva k následování je mesianickou výzvou k přijetí spasení, které Ježíš jako Syn člověka (Mesáiš) přináší, když zvěstuje Boží království. Následování Ježíše je tak cestou svobody od pohodlí a vlastních plánů.

(3) Mrtví mrtvým

Druhého cizince vybízí sám Ježíš, aby jej následoval. I ten se v otázce následování Ježíše rozhodl kladně, ale než se za Ježíšem vydá, žádá o povolení pohřbít svého otce.

Dnešní trend je o smrti nemluvit a nejlépe ji vytěsnit. Stalo se z ní tabu. Média prezentují mládí, sílu a úspěch. Když ale smrt přijde, málokdo ví, jak se s ní srovnat. Čím dál méně lidí chodí na pohřby, dokonce i vlastní rodiny.

V Ježíšově době tomu bylo jinak. Pohřeb rodinného příslušníka byla posvátná náboženská povinnost. „Pro Žida to byla náboženská povinnost, která měla přednost před vším ostatním. … Ježíš požaduje věrnost přesahující dokonce tak velkou synovskou povinnost.“4 Jelikož náboženské otázky byly nekompromisní, dával požadavek tohoto cizince dobrý smysl.

I zde však Ježíš šokuje cizince svou odpovědí. Slovní hříčka o mrtvých mrtvým nachází svou paralelu v pojetí duchovní a fyzické smrti. Kdo nenásleduje Ježíše, je duchovně mrtev.Ať lidé duchovně mrtví pohřbívají své zemřelé. Ty však jsi povolán k životu věčnému. Proto hned pojď za mnou a vyprávěj lidem o království Božím!“5

L 15,24: …neboť tento můj syn byl mrtev a ožil, byl ztracen a je nalezen!

Ř 6,13: Své údy už nevydávejte hříchu za nástroje nepravosti, ale jako zmrtvýchvstalí vydejte sami sebe i své údy Bohu za nástroje spravedlnosti!

Ef 2,1: I vy jste byli mrtví ve svých vinách a hříších…

Ježíš jako Mesiáš přichází oznámit příchod spásy v Božím království. Následování znamená život. Ježíšova výzva k následování znamená osvobození od všeho, co se nás snaží udržet ve stavu duchovní smrti. Je to výzva k tomu jít za Životem navzdory tomu, co naše kultura, náboženství, světonázory či okolí říká.

Výzva k následování znamená přetrhání vazeb myšlenkových a náboženských zvyklostí, které nepochází od Ježíše. Jeho slova o tom, že nás osvobodí znamenají, že nás osvobodí i od toho, na co jsme zvyklí a v čem se cítíme v pohodlí. Jít za Ježíšem znamená stát se jeho učedníkem a zvěstovat jeho poselství – stát se jeho poslem.

(4) Způsobilost pro království Boží

Třetí cizinec přichází s rozhodnutím následovat s tím, že nejprve chce vyřešit jisté rodinné záležitosti. Chce se rozloučit s rodinou, než se vydá na Ježíšovu cestu. Jak už asi tušíte Ježíš to neusnadnil ani tomuto nadšenci: Kdo začne orat, už se neohlíží nazpět. A právě tak: Kdo se nedovede celým srdcem oddat úkolu, který mu svěřuji, ten není způsobilý pro království Boží.6

To, co jsem u minulého rozhovoru cizince s Ježíšem zaslechli pouze v náznaku, zde zaznívá naplno: Ježíš chce nás. Nechce naše schopnosti, naše dovednosti, náš čas, naše peníze – i když bez toho to nejde. Chce nás, celé naše srdce, celou naší duši, celou naší sílu7.

Ježíšovo povolání k následování znamená svobodu od sociálních vazeb, přestože ta může být krutě bolestivá. Ale je to cesta života. Je to Syn člověka. Je to Mesiáš. Je to Boží Syn. A zve nás do vztahu života. Dává nám odpuštění hříchů a nebeské občanství.

sledování Ježíše není jednoduché. Má absolutní přednost a prioritu v našich životech. A je tím jediným, na čem záleží – to je naší způsobilostí pro království Boží, do kterého vede jediná cesta – Ježíš, který řekl: „Já jsem ta Cesta, Pravda i Život.“8 Vydejme se s ním do tohoto léta! Amen.

1Kurz, Josef. Úvod do Lukášova evangelia in Nový zákon: Radostné zprávy pro dnešní dobu, s. 478.

2Kniha Dietricha Bonhoeffera Nachfolge (Následování; Kalich, 2013) vyšla anglicky pod názvem Cost of Discipleship.

3Srov Ř 8,34 – Pavlův výčet protivenství proti křesťanům; ani to ale nemá moc odloučit nás od života v Kristu.

4Stein, Robert H. Luke, The New American Commentary. vol. 24. Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1992.

5L 9,60, překlad Josefa Kurze.

6L 9,57, překlad Josefa Kurze.

7Srov. Dt 6,5 – srdcem, myslí, silou.

8J 14,6a.