Zde si můžete poslechnout kázání z našich bohoslužeb
o našich bohoslužbách
Naše bohoslužby jsou otevřeny pro každého, kdo se chce zúčastnit – ať už chcete přijít jen, abyste se podívali nebo nebo se zapojili do dění. Scházíme se, abychom jako společenství chválili Boha – písněmi, modlitbami či kázáním. Bohoslužba u nás trvá asi hodinu a čtvrt, během které zpíváme, slyšíme kázání, které vychází z Bible a přibližuje nám zvěst o Bohu, který sestupuje k člověku, aby jej zachránil, rozmlouváme s Bohem na modlitbách a ve večeři Páně si připomínáme, co pro nás v Ježíši Kristu udělal. Naše snaha je, aby tyto bohoslužby byly otevřené, srozumitelné normálním lidem a zároveň aby neztratily nic ze své hloubky.
Načítání obsahu...
Sdílet odkaz Kázání
Odkaz byl zkopírován do schránky. Nyní jej můžete vložit a poslat dál.
Alexandre Dumas napsal slavný román Tři mušketýři. Jeho filmové zpracování z roku 1974 mě provází od dětství silným motivem přátelství, cti a boje za dobro a dodnes ho mám moc rád. Hlavní motto přátelství na život a na smrt zní: Jeden za všechny, všichni za jednoho.1
Dnes opět otevřeme knihu Jozue, kde je toto motto otočeno naruby. Všichni pykají za jednoho, jeden pyká za všechny. Ukážeme, že je nebezpečné pustit do svého středu hřích, který roztáčí spirálu zla. A ukážeme si, jak odstranění hříchu ze svého života vede k vítězství.
Jozue minule svěřil boj Hospodinu a nedobytné město Jericho padlo bez jediného výstřelu. Nepřítel byl poražen, Izrael zvítězil a Bůh byl oslaven. Dobývání země zaslíbené začalo a zatím to vypadá slibně.
Jenže jak už to bývá, jakmile se začneme cítit příliš jistí v kramflecích, něco se pokazí. Bible nás v této otázce nenechává na pochybách. Od třetí kapitoly dál ukazuje koloběh lidského selhání, Boží milosti a nápravy, která nám dává růst a oslavuje Boha.
Biblický text: Joz 7,1-5.11-13; 8,1 (B21)
1 Synové Izraele se ale provinili porušením klatby. Achan, syn Karmiho, syna Zimriho, syna Zerachova z pokolení Juda, vzal něco z věcí propadlých klatbě, a Hospodin vzplanul proti synům Izraele hněvem. 2 Jozue totiž z Jericha vyslal muže do místa zvaného Aj (jež leží u Bet‑avenu východně od Bet‑elu) a řekl jim, ať jdou prozkoumat tu zem. Muži tedy šli a prozkoumali Aj. 3 Když se vrátili k Jozuovi, řekli mu: „Není potřeba, aby se tam vypravoval všechen lid. Stačí, když vytáhnou dva nebo tři tisíce mužů a obyvatele Aj pobijí. Nezatěžuj všechen lid, vždyť je jich tam málo.“ 4 A tak z lidu vytáhlo asi tři tisíce mužů, ale museli se před ajskými dát na útěk. 5 Ajští muži z nich pobili asi třicet šest; pronásledovali je od brány až k lomům a na stráni je pobíjeli. Lid tehdy ztratil odvahu, rozplynula se jako voda.
[Vojáci se vrátili jako zpráskaní psi a Jozue propadá zoufalství. Po modlitbě Bůh odpovídá.]
11 Izrael zhřešil. Porušili mou smlouvu, kterou jsem jim vydal. Vzali něco z věcí, které propadly klatbě – ukradli to, zatajili a uložili mezi své věci! 12 Proto synové Izraele nemohou obstát před svými nepřáteli a obrací se před nimi na útěk, protože té klatbě propadli sami. Nebudu už s vámi, pokud to proklaté neodstraníte ze svého středu! 13 Vstaň, posvěť lid a řekni jim: ‚Posvěťte se pro zítřek. Neboť toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Proklaté je ve tvém středu, Izraeli! Nebudeš moci obstát před svými nepřáteli, dokud to proklaté neodstraníte ze svého středu.‘
[Achan je identifikován jak viník, konfrontován, usvědčen a popraven.]
8,1 Poté Hospodin řekl Jozuovi: „Neboj se a nestrachuj. Vezmi s sebou všechen bojeschopný lid a vytáhni proti Aji. Pohleď, dal jsem ti do rukou ajského krále a jeho lid i s jejich městem a územím.“
(1) Všichni za jednoho
Náš příběh začíná reáliemi nechvalně známými i v našich krajinách: bezbožné jednání a krádež. Nic nového pod Sluncem. Izrael zhřešil, protože Achan se rozhodl pořídit si vedlejší příjem z věcí, které zbyly po obyvatelích Jericha. Jenže tím se dostal nejen on, ale celý Izrael do průšvihu. Všichni za jednoho. Sice zhřešil Achan, ale trpí všichni. Všichni pykají za hřích jednoho.
Pokud si přečtete celou sedmou kapitolu, dozvíte se, co Achan ukradl: luxusní oblek, asi 2,5 kg stříbra a půlkilovou zlatou cihlu. Hodnota těchto věcí odpovídala tomu, co si dělník mohl vydělat za celý život.2
Všechno z Jericha totiž muselo být zničeno jako symbol toho, co nám stojí v cestě za Bohem. Takovou moc má totiž hřích a modla, která k němu vede. Jericho se zcela uzavřelo zvěsti o Bohu, protože raději spoléhalo na své schopnosti (zdi a armádu) a na své modly. Proto muselo být zcela zničeno, včetně věcí v něm. Žádný hřích ani jeho připomínka nemohla zůstat dostupná Božímu lidu.
Proč byl za Achanův hřích souzen celý národ? Ačkoli šlo o selhání jednoho člověka, Bůh to chápal jako neposlušnost celého národa, protože svůj úkol mohli splnit pouze jako celek. Božím záměrem bylo, aby celý národ odevzdaně uskutečňoval dílo, k němuž se zavázali – dobytí země. Proto, když jeden člověk selhal, všichni selhali. Kdyby Achanův hřích zůstal nepotrestán, mnozí by se bez zábran vrhli na kořist. Lid jako celek tomu musel předejít. Achan nezhřešil jen tím, že si ponechal část kořisti (což v některých případech bylo dovoleno), ale neuposlechnutím výslovného Božího příkazu zničit vše, co souviselo s tímto městem.3
S hříchem nelze koketovat! Nejde jen o nás, ale o celé společenství. Odcizením těch věcí se Achan nedopustil pouze krádeže. „Jeho hříchem byla lhostejnost vůči zlu a modlářství města, nikoli jen touha po vedlejším příjmu.“4 Jméno Achan znamená had, zmije.5 Achan je v tomto příběhu jako had, který uvedl lid do zkázy.
Hřích má vždy tendenci roztáčet smrtící spirálu událostí, na jejímž konci není nic dobrého. Hřích vede ke smrti. Důsledky hříchu byly pro Izrael devastující: Byly narušeny vztahy s Bohem, s lidmi mezi sebou a následkem byla smrt. „(1) mnozí muži zahynuli (7,5); (2) izraelská armáda byla ochromená strachem (7,5); (3) vůdcové umdlévali a byli zmatení (7,7-9); (4) Bůh řekl, že nebude při nich stát (7,12); (5) Achan a jeho rodina museli zahynout (7,24-26).“6
Achan ztratil zaměření na Boha a na úkol, kterého byl součástí. Byl už v zemi zaslíbené, ale nespoléhal na Boha, že se o něj postará. Vidina bohatství pro něj byla lákavější než Boží zaslíbení. Podlehl pokušení modly bohatství; stala se pro něj lákavější než Bůh. Jednal podle dobře známého vzorce chování ze zahrady Edenu: viděl – toužil – vzal.7 Achanova vina postihla všechny. V tom se podobá Adamovi, jehož vina také postihla všechny. Všichni platí za jednoho.
Kolikrát podléháme nejrůznějším pokušením ze stejného důvodu jako Achan: Něco je pro nás lákavější než Bůh. Modlu nikdy neporazíme proto, že to Bůh zakazuje nebo protože se to nedělá; modlu porazíme proto, že vidíme Boha jako krásnějšího, jako lákavějšího, jeho zaslíbení jako důležitější než sliby modly. Poté, co je Izrael kvůli modle přemožen, Jozue propadá zoufalství. Modlí se a stěžuje si Bohu na svou situaci. A Bůh odpovídá.
(2) Vymýtit klaté
Boží konverzace s Jozuem začíná šestibodovou obžalobou lidu, ve které Bůh jmenuje provinění lidu (protože Achanovo selhání se dotýká všech): zhřešili – porušili smlouvu – vzali prokleté věci – ukradli je – zatajili to – přivlastnili si to. „Zde je kulminace zločinu – totiž že si přivlastnili to, co patřilo Bohu.“8
Konverzace pokračuje zaslíbením urovnání vztahů, pokud lid učiní pokání. Náprava spočívá v odstranění zlého ze svého středu a posvěcením se pro úkol, který mají. Pokání znamená odvrácení se od hříchu a obrácení se k Bohu. Jsou to dva nerozdělitelné kroky.
Zároveň je tato situace ukázkou charakteru milosrdného Boha. Mohl by trestat celý národ, protože porušili smlouvu. Namísto toho volí další šanci pro lid. To, co později v Bibli říká o jednotlivci, platí o to víc pro celé společenství: „Nemám zalíbení ve smrti ničemy. Chci raději, aby se ničema od své cesty odvrátil a žil!“9 Izrael je volán k odvrácení se od zlé cesty.
Odstranění hříchu má tři kroky:
(1) Prvním krokem je identifikace: jasné pojmenování toho, co je nám překážkou ve vztahu k Bohu a bližnímu. Jasná identifikace hříchu nám pomůže v tom, abychom nebojovali na nesprávných místech, ale abychom zlo zasáhli tam, kde je třeba.
(2) Pokračuje vyznáním viny před Bohem a bližním, kterého se naše selhání týká. Náš hřích se totiž nikdy netýká jen nás samotných, ale i Boha a druhých lidí.
(3) Závěrečnou fází je akce: podniknutí nezbytných kroků, které mají zajistit, abychom to už neopakovali.
Pro Izrael to znamenalo identifikovat Achana jako viníka, konfrontovat jej s jeho činem na základě důkazu a odstranit ho z lidu. Proces byl spravedlivý, protože nestačilo Achana pouze obvinit, ale byl odsouzen na základě důkazů.
„Bohu nestačí občasné správné jednání. Od každého z nás očekává, že budeme jednat správně neustále. Přikázal nám, abychom ze svého života odstranili všechno, co nám brání být mu plně oddáni.“10
Možná bych to ještě poupravil: Ne odstranili (jednou provždy hotovo), ale neustále, každý den odstraňovali všechno, co nám brání v následování. Pokání je životním stylem křesťanů – otáčení se zády k hříchu a čelem k Bohu.
Na začátku bohoslužby jsme zpívali mé dvě oblíbené chvály: Tvé srdce chi mít a Ať Tvá živá voda. Zpíváme v nich o tom, že se chceme podobat Ježíši; že chceme vytrvat na cestě, kterou jdeme za ním. Zpíváme to, protože tomu tak není. Protože to není samozřejmé, že půjdeme Boží cestou. Není samozřejmé, že se budeme podobat Ježíši. Není samozřejmé, že vytrváme až do konce. K boji s hříchem potřebujeme pomoc od Boha; jinak jsme předem odsouzeni k neúspěchu.
(3) Jeden za všechny
Ta pomoc nám přichází od Boha. Zde platí jeden za všechny – a to hned v několika rozměrech. Jeden Bůh se postavil za všechny Izraelce v nadcházející bitvě. Hned po odstranění klatého ze svého středu dostali zaslíbení jako před Jerichem: Neboj se – vydal jsem ti je!11
Dalším rozměrem, kde platí jeden za všechny je sám Achan. Obětováním jednoho byl zachráněn celý lid. Jako křesťané už možná tušíte následující linku: Ježíš je tím pravým a lepším Achanem, který byl obětován za nás všechny.
Všichni za jednoho platilo u Adama a u Achana: Provinění jednoho přeneslo vinu na všechny. Celý lid trpěl. Jeden za všechny platí u Achana a u Ježíše: Obětováním jednoho byl zachráněn celý lid. Ježíš je pravým a lepším Achanem. Bůh prokázal svou lásku k nám, když poslal Ježíše, aby byl dán za nás za všechny. Jeho oběť má moc zachránit každého člověka na světě.
Jeden za všechny je Boží model odpovědi na smrtící spirálu hříchu a jejích následků. Věř a Hospodin ti dá ti vítězství a mnohem víc. Nyní, po nápravě, povstává Izrael mnohem silnější a po boji dostává i kořist z Aje.
„Když byl Izrael očištěn od Achanova hříchu, Jozue se připravil k novému útoku na Aj, v němž tentokrát zvítězil. Jozue se z této situace mnoho naučil a tato poučení budou užitečná i nám, v našem každodenním životě.“12
Od Jozueho situace si můžeme vzít několik praktických rad: (1) Každý den nejprve hledej Boha; (2) když ti Bůh zjeví nějaký hřích, vyznej ho; (3) když v něčem selžeš, znovu obrať svou pozornost k Bohu, vyřeš problém a pokračuj v cestě.13
Všichni za jednoho nám připomíná, že můj hřích se netýká jen mě, ale i lidí v mém okolí. Má vina, mé utrpení – to si odnesou i moji blízcí. Odstraníme‑li ze svého života hřích, budeme zakoušet vítězství. Boží vítězství. Jeden za všechny nám připomíná, že potřebujeme pomoc. Přichází Ježíš jako lepší Achan, který na sebe bere trest za náš hřích, aby už nad námi neměl moc.
Cyklus pádu do hříchu, pokání a odpuštění nás má posílit, nikoli oslabit. To, co se naučíme ze svých selhání, by nám mělo umožnit lépe řešit podobné situace v budoucnosti. Bůh nám touží dát očištění, odpuštění a sílu. Můžeme o vše přijít jediným způsobem – když se vzdáme. Co jsme opravdu zač, poznáme podle toho, co dokážeme na druhý a třetí pokus.14
Budeme padat, ale má nás to posílit, ne zdrtit. Bůh se chce oslavit i na našem životě, proto nám ukazuje, jaký je náš charakter a jakou máme potřebu jeho milosti. Když jej necháme jednat, uvidíme životodárnou proměnu na sobě i ve světě kolem nás. Pak můžeme jako Jozue vykročit odvážně a směle do země zaslíbené. Amen.
Poznámky
1Srov. motto Tří mušketýrů https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99i_mu%C5%A1ket%C3%BD%C5%99i
2Srov. ESV Study Bible, pozn. Joz 7,21. Elektronická edice BW, 2008.
3SNC Studijní Bible, s. 295-296, pozn. Joz 7,12; jméno Akán bylo pozměněno za Achan v souladu s textem B21.
4Ibid., s. 295, pozn. Joz 7,12.
5Srov. Heller, Jan. Výkladový slovník biblických jmen, s. 352; heslo עָכָן.
6SNC Studijní Bible, s. 294, pozn. Joz 7,12; jméno Akán bylo pozměněno za Achan v souladu s textem B21.
7Srov. Wilson, Ken. Synopsis of Joshua Messages, s. 7. Interní materiál FBC Conway.
8Lange, John P. A Commentary on the Holy Scriptures. Joz 7,11. Elektronická edice BW, 2017
9Ez 33,11b.
10SNC Studijní Bible, s. 295-296, pozn. Joz 7,12; jméno Akán bylo pozměněno za Achan v souladu s textem B21.
11Srov. Joz 8,1.
12SNC Studijní Bible, s. 296, pozn. Joz 7,12; jméno Akán bylo pozměněno za Achan v souladu s textem B21.
13Srov. SNC Studijní Bible, s. 296-297, pozn. Joz 7,12; jméno Akán bylo pozměněno za Achan v souladu s textem B21.
14Ibid., s. 296-297, pozn. Joz 7,12.
Od ledna 2012 archivujeme poznámky ke kázání z našich bohoslužeb ve formátu pdf. Můžete si je prohlédnout a stáhnout na Google Drive.
Od ledna 2017 jsme začali nahrávat videa z našich bohoslužeb. Nejen kázání, ale i některé písně. Podívat se na ně můžete na našem YouTube kanálu Pochodeň Praha:
Od listopadu 2018 máme podcasty na Anchor.fm, které se přeposílají na Apple podcasts, Google podcasts, Spotify a dalších službách. Poslechnout si je můžete zde: