kázání

Zde si můžete poslechnout kázání z našich bohoslužeb

o našich bohoslužbách

Naše bohoslužby jsou otevřeny pro každého, kdo se chce zúčastnit – ať už chcete přijít jen, abyste se podívali nebo nebo se zapojili do dění. Scházíme se, abychom jako společenství chválili Boha – písněmi, modlitbami či kázáním. Bohoslužba u nás trvá asi hodinu a čtvrt, během které zpíváme, slyšíme kázání, které vychází z Bible a přibližuje nám zvěst o Bohu, který sestupuje k člověku, aby jej zachránil, rozmlouváme s Bohem na modlitbách a ve večeři Páně si připomínáme, co pro nás v Ježíši Kristu udělal. Naše snaha je, aby tyto bohoslužby byly otevřené, srozumitelné normálním lidem a zároveň aby neztratily nic ze své hloubky.

David Živor - 10.11.2019

Plná polní

Plná polní

Bůh je dobrý! Častokrát to ale zjišťujeme v situacích, které moc dobré nejsou. Nebo přinejmenším nejsou příjemné. Věříme ale v Boha, který je tím, kdo rád otáčí špatné v dobré. Ježíš vítězí a my jsme při tom zachraňováni. A jsem moc rád za taková svědectví, protože věřím, že je důležité mluvit o Božích vítězstvích. Oslavujeme tím Boha, povzbuzujeme tím Církev a  světu kolem nás zní svědectví. Před Polívkobraním jsme dokončili sérii Jozue: víc, než dobyvatel. Kniha, která je plná svědectví toho, jaké opozici Jozue čelil a jak jej Bůh věrně a vítězně provedl všemi situacemi. Dobytí země zaslíbené je velkým svědectvím Boha, který je na straně svého lidu. Dnes se spolu s Vámi chci podívat na téma opozice ještě z jiného úhlu pohledu. Každý den čelíme nejrůznějším formám opozice a nepřátelství. Kolem nás zuří duchovní bitva a jako křesťanů se nás to týká, ať už si toho jsme vědomi nebo ne. Ať už se nám to líbí nebo ne. Biblický text: Ef 6,10-20 (B21) 10Závěrem, posilněte se v Pánu a v jeho nesmírné moci. 11Oblečte si celou Boží zbroj, abyste se mohli postavit ďáblovým úkladům. 12Náš zápas totiž není proti krvi a tělu, ale proti vládám, mocnostem a světovládcům přítomné temnoty, proti duchovním silám zla v nebeských sférách. 13Vezměte si celou Boží zbroj, abyste ve zlý den mohli odolat, všechno splnit a zůstat stát. 14Stůjte přepásáni na bedrech pravdou, oblečeni pancířem spravedlnosti a 15obuti připraveností kázat evangelium pokoje. 16Nadto vždy třímejte štít víry, jímž budete moci uhasit všechny ohnivé šípy toho zlého. 17Vezměte si také přilbu spasení a meč Ducha, jímž je Boží slovo. 18Za všech okolností se modlete v Duchu; proto vždy vytrvale bděte a v každé své modlitbě a prosbě se modlete za všechny svaté. 19Modlete se i za mne, aby mi bylo dáno slovo, abych mohl otevřít ústa a směle oznamovat tajemství evangelia 20(jehož vyslancem jsem v těchto řetězech), abych je hlásal tak směle, jak mám. Žijeme ve světě plném nepřátelství, kde čelíme nejrůznějším druhům útoků a odporu každý den. Kdo je ale náš nepřítel? Možná si myslíte, že vaším nepřítelem je nějaký pán na druhé straně přechodu, co se tak divně dívá. Možná je pro vás nepřítelem soused, za vám zabral poslední místo k parkování ve vaší ulici; možná to je kolega v práci, co vám dělá naschvály; možná je to ten otrava, co když vás ještě jednou vytočí, tak ho seznámíte se Stvořitelem; možná za nepřítele považujete nevrlou paní na úřadě, co vám vždycky řekne, že něco nejde. Možná je vaším nepřítelem vláda. Určitě to musí být vláda!1 Žijeme ve světě plném nepřátelství, ale náším skutečným nepřítelem není nic z toho, co jsem jmenoval. Náš boj není proti člověku. Naším nepřítelem je ten, který se rád schovává v anonymitě. Boj křesťana není proti lidem, ale proti mocnostem. Proti zlu. Proti ďáblu a jeho metodám2, které zahrnují tisícileté zkušenosti s tím, jak navádět lidi k tomu, aby si ničili životy. Do tohoto boje potřebujeme veškerou možnou pomoc a posilu, a právě proto Pavel napsal ten text, který jsme četli. Naše síla k duchovnímu zápasu pramení z blízkého vztahu s Ježíšem a ze společenství, které jej následuje. Tak nebudeme jednotlivci rozprášenými všude možně, ale Církví, kterou nepřátelé nepřemůžou, ať už jsou jakkoliv hroziví, protože je jednotná a protože se drží Boha. Sílu čerpáme od Boha a od společenství jeho lidu. (1) Posilněte se „Bůh je silný a chce, abyste byli silní. Takže vezměte všechno, co Vám Pán dává, výborné zbraně z nejlepších materiálů. A začněte je používat, abyste byli schopní obstát proti všemu, co Vám ďábel hodí do cesty.“3 Bůh, ve kterého věřím, Vás nenechá na holičkách. Neřekne nám: To máte blbý, doufám, že si s tím nějak poradíte. Ne. Bůh nám dává svou milost – tedy schopnost i sílu obstát. Ze svých sil a schopností neobstojíme. Z moci jeho milosti ano. Své posilnění vírou nijak nezpůsobíme, ale můžeme jej přijmout od Boha. Neobstojíme sami, proto se „nechme posilnit v Pánu“ – je tam pasivní forma slovesa4, která naznačuje, že to posilnění není naší aktivitou, ale Božím darem, který přijímáme. Kromě síly nám k tomu Bůh dává i veškerou výzbroj a výstroj. Stejně jako římský legionář nepůjde do bitvy ve spodkách, tak ani křesťan nemůže jít do duchovní bitvy jen tak. Podívejte se na vojáky na misi nebo na policejní těžkooděnce: aby obstáli v bitvě, nosí na sobě a s sebou spoustu vybavení. Když jde dnešní voják do bitvy, nese si s sebou desítky kilogramů vybavení. Vojáci na bojové misi s sebou nosí 30-50 kg vybavení5. Pokud se podíváme na policejní pořádkové jednotky (těžkooděnce), nemají to o moc lehčí: „Výstroj každého těžkooděnce váží v základu dvacet pět kilogramů. Další váha může narůstat v závislosti na specializaci jednotlivců. „Třeba neprůstřelná vesta znamená dalších patnáct kilo navíc,“ líčil jeden z instruktorů. „Potom připočítejte třeba hasicí přístroje a další potřebné věci.““6 To už dá pořádnou fušku to všechno unést; natož v tom bojovat. Proto policisté i vojáci neustále posilují a cvičí, aby to zvládli. Nechme Boha, aby nás posilnil. „V Pánu“ je pak další nápovědou, kde máme posilu hledat. Bůh nám dává plnou zbroj a posilňuje nás tak, abychom mohli obstát. SNC překládá: „Silní budete jen ve spojení s Kristem.“ Cílem posílení není obléct si plnou polní. Cílem je obstát ve zlý den – v den zkoušek a pokušení; v den útoku. Pavel nepíše: kdyby se Vám někdy náhodou stalo, že přijde těžkost; píše: až přijde těžkost; protože ona dřív nebo později přijde – proto chci, abyste byli připraveni. Vojáci Říma měli za úkol stát a neuhnout ani o píď. Sám o sobě je voják zranitelný. Když je ale jednotka pohromadě, když se legionáři postavili nepříteli na otevřeném poli, byli považováni za neporazitelné.7 Stejně tak i my: sami za sebe dlouhodobě moc šancí nemáme, ale jako společenství Církve je to jiná. (2) Plná polní Pavel si vypůjčuje obraz Římského legionáře, který důvěrně známý všem; stejně jako dnes je důvěrně známý obraz policejního těžkooděnce. Můžeme je vidět pokaždé, když se hraje fotbal nebo probíhá problematická demonstrace. Bůh nám dává všechno pro to, abychom mohli obstát, protože chce, abychom obstáli. Slovo stát či obstát se několikrát opakuje v tomto textu. Bůh chce, abychom obstáli. Ne jako to chce náš šéf, aby mu neušly zisky, ale jako to chce Otec, který si přeje úspěch svých dětí, ze kterého se raduje. Pás Pravdy Když Pavel začíná popisovat Boží ývzbroj, začíná u opasku. Když si představím vojáka: ať již římského legionáře nebo moderního člena komanda SAS, vojáka 601. skupiny speciálních sil a nebo policistu pořádkové jednotky; není pásek tím prvním, co si představím. Pavel píše o pásu pravdy. Pravda je klíčová pro všechny ostatní součásti výstroje Božího bojovníka. Pokud stojíme opásáni Pravdou, stojíme s Ježíšem, který je Pravdou. Pravdou jsme chráněni proti lži. Pás byl velice důležitou součástí výzbroje římského legionáře, které se říkalo Cingulum militare.8 Tehdy, stejně jako dnes, byl opasek volitelnou součástí oblečení. Můžete jej nosit ať už jako módní doplněk nebo aby Vám nespadly kalhoty. Pás ale nikoliv. Policie rozlišuje mezi opaskem a služebním pásem. Opasek příslušníci nemusí nosit, ale pás s výzbrojí ano. Na legionářově pásu visely kožené pásky s kovovými prvky, které chránily vojákův rozkrok. Na pásu visel vojákův meč. Pás držel jeho pancíř na správném místě. Když si představíte římského legionáře, jednou z jeho hlavních součástí výzbroje byl velký štít. Ten nebyl lehký a voják ho musel s sebou všude nosit. Ať jste sebesilnější, nosit v ruce štít vážící 10 kg prostě nezvládnete. Proto měl štít na sobě sponu, kterou se zaháknul za pás, který pomáhal vojákovi nést jeho váhu. Stejně tak i my musíme držet štít víry, který drží Pravda. Nejde věřit jen tak něčemu, ale Ježíši, který je Pravdou. Pancíř spravedlnosti Ikonickým prvkem výstroje římského vojáka je Lorica segmentata9; lamelový pancíř, který se skládal ze 40 plátů oceli a dohromady tvořil pancíř, který chrání torzo vojáka před zraněním. Dnešním ekvivalentem je neprůstřelná vesta; chrání naše srdce a životně důležité orgány. Pancíř spravedlnosti je držen na správném místě pásem spravedlnosti. Když naší spravedlnost nedrží na místě pravda, může sklouznout kousek stranou a odhalit naše srdce pro útok nepřítele. Pak nás můžou ničit buď buď falešná odsouzení nebo naše pyšná samospravedlnost. Když budete chráněni neprůstřelnou vestou Kristovy spravedlnosti, tak žádné slovo odsouzení, žádné falešné obvinění, žádná provinilá myšlenka nepronikne vaším srdcem ani se neusadí ve vaší hlavě. Pancíř spravedlnosti chrání naše životně důležité orgány. Chrání především naše srdce. Když je naše srdce chráněné, nezasáhnou jej ani pocity méněcennosti ani pýcha, které nepřítel míří na naše srdce. Obuv připravenosti evangelia Dalším prvkem legionářovy výzbroje jsou vojenské polouzavřené boty zvané Caligae10. Ty měly zespoda kovové hroty, které pomáhaly vojákům zlepšovat stabilitu na kluzkém povrchu. Když se voják postavil, zapíchly se do země a bylo těžší s vojákem pohnout. Kromě ochrany nohou je obutím zdůrazněna připravenost. Skauti mají heslo vždy připraven. Voják musí být ve střehu a připraven. Křesťané mají také být vždy připraveni podělit se o naději, kterou mají – o evangelium pokoje. Apoštol Petr ve svém prvním dopise píše: „Zasvěťte svá srdce Pánu Kristu a buďte připraveni podat odpověď každému, kdo se vás zeptá na důvod vaší naděje.“11 Obutí navíc souvisí s první přezdívkou křesťanů: lidé cesty. Jeden z hlavních motivů křesťanství je následování Ježíše. To naznačuje pohyb, cestování. Nelze zůstat na místě, ale je třeba jít tam, kam jde Ježíš. Být obut znamená být připraven vydat se na cestu a nemuset se obávat zranění. Štít víry Největším obranným prostředkem legionáře je jeho obdélníkový prohnutý štít, kterému se říká Scutum12. Ten byl vyráběn z překližky, po okrajích a na středu byl lemován kovem a byl potažen silnou vrstvou kůže, případně látky. Před bitvou se potah štítu namáčel, aby uhasil zápalné šípy nepřátel. Štít představoval sílu římské armády: vojáci se totiž cvičili v utváření formací, díky kterým byli prakticky neporazitelní. Jeden římský voják po bitvě napočítal 220 šípů zabodnutých do svého štítu13. „To je přesně to, co víra dělá: Chrání nás, když jdeme kupředu.“14 Další pozorování se týká kůže, kterou je štít potažen: Pokud se o štít nepečuje, kůže tvrdne a křehne a neposkytuje plnou ochranu. Proto, aby voják mohl spoléhat na ochranu štítu, musel jej každý den své vojenské kariéry potírat olejem. Štít představuje naší víru – i my o ni musíme denně pečovat. Olej je biblickým symbolem požehnání a posvěcení. Každý den potřebujeme milost, požehnání a posvěcení Ducha svatého, abychom mohli ve víře růst, sílit a kráčet dál.15 Přilba spasení Římská přilba, zvaná Galea16, poskytovala ochranu hlavy. Od dob Říma se na vzhledu přilby moc nezměnilo. Materiály se zlepšily, ale vzhled a účel přilby je stále stejný. Chrání hlavu před zraněním. Hlava znamená také mysl. Tu potřebujeme chránit víc, než kdy jindy. Největší boje se odehrávají právě v mysli. Mysl je častokrát neukázněná a neklidná, myšlenky se tam honí jak splašení červi, které je těžké uklidnit. Při přípravě tohoto kázání jsem se s tím pral také. Bylo snadné nechat se myslí unést na různá místa. Naučil latinské názvy římského brnění, přečetl půlku Wikipedie o starověkém Římu a koukal na nespočet videí bitev na YouTube, kde Římané sekali hlavy nepřátelům. V mysli se nám odehrávají nejrůznější boje. Nejistota, pochyby, fatalismus. Najednou se můžeme ocitnout na velice temném místě. Mysl nás může vzít na nejrůznější místa, proto ji potřebujeme chránit přilbou spasení. Chraňte svou mysl přilbou spásy a bude se soustředit na Toho, který vám pomůže zvítězit. Meč Ducha Naší zbraní do duchovní bitvy je Boží slovo. Slovo, které stvořilo svět. Slovo, které bylo na počátku. Slovo, které Bůh řekne, vše mění. Boží stvořitelské mocné slovo, ne naše řeči. Boží slovo je jako ostrý meč, který má moc rozseknout situace a přinést do nich světlo. S Božím slovem se setkáváme při čtení Bible. Když čteme Bibli, Duch svatý její slova oživuje a tak k nám mluví sám Bůh. Bible jako kniha není Božím slovem, to z ní dělá až Duch svatý. Bůh nám dal své slovo, abychom s ním žili. Stvořil nás ke svému obrazu. Proto je i v našich slovech tvůrčí moc. Proto, když mluvíte, nekomentujte jen situaci, ale vyhlašujte Boží pravdu. Nemusíme skončit jen u toho, na co si stěžujeme: Bože, je to těžký, bolí to a nevím kudy dál. To je komentování situace. Nemusíme ani zoufale smlouvat: Bože, když mě teď zachráníš z téhle situace, slibuju, že už nikdy nebudu plivat z mostu na auta. S Božím slovem můžeme přejít do útoku. Vyhlašujme Boží pravdu nad svým životem: Jsem Boží dítě, Ježíš za mě zemřel a dal mi svého Ducha svatého. Jsem Tvůj a nikdo a nic mě nemůže vyrvat ze tvé náruče. Tvá láska je dokonalá. Bůh nechce, abychom padli, ale chce nás posílit a chce se oslavit skrz náš příběh. Proto nám dal nejen plnou Boží zbroj, ale dává nám i sílu, abychom mohli uspět. My to musíme přijmout a začít používat. Tak naše víra poroste, Bůh bude oslaven, Církev povzbuzena a svět uslyší svědectví o jeho lásce a moci. Amen. 1Boyle Matt, Put it all on! Kázání 22.9.2019 v Legacy Church Doncaster, dostupné na https://soundcloud.com/user-895481861/put-it-all-on-matt-boyle-220919 2NA28 zmiňuje, že s Boží zbrojí obstojíme proti τὰς μεθοδείας τοῦ διαβόλου 3Ef 6,10-12; MSG. 4Text NA28 uvádí slovo ἐνδυναμοῦσθε (imperativ présentu pasiva 2pl) – buďte posilněni / nechte se posilnit. 5Srov. https://www.npr.org/2011/04/10/134421473/weight-of-war-soldiers-heavy-gear-packs-on-pain 6Srov. https://www.odpovedi.cz/otazky/kolik-vazi-teskoodencova-vystroj-cr 7Srov. Keener, Craig S. IVP Bible Background Commentary: New Testament, s. 553. 8https://cs.wikipedia.org/wiki/Cingulum_militare 9https://cs.wikipedia.org/wiki/Lorica_segmentata 10https://cs.wikipedia.org/wiki/Caligae 111Pe 3,15; B21. 12https://cs.wikipedia.org/wiki/Scutum 13Srov. Hitchcock, Mark. 101 Answers to Questions About Satan, Daemons & Spiritual Warfare, Q96. 14Boyle Matt, Put it all on! Kázání 22.9.2019 v Legacy Church Doncaster, dostupné na https://soundcloud.com/user-895481861/put-it-all-on-matt-boyle-220919 15Srov. Ibid. 16https://cs.wikipedia.org/wiki/Galea_(p%C5%99ilba)

Biblické odkazy: Ephesians 6:10-20

Sermon Notes

Více kázání od Kázání David Živor...

Powered by Series Engine

Od ledna 2012 archivujeme poznámky ke kázání z našich bohoslužeb ve formátu pdf. Můžete si je prohlédnout a stáhnout na Google Drive.

Od ledna 2017 jsme začali nahrávat videa z našich bohoslužeb. Nejen kázání, ale i některé písně. Podívat se na ně můžete na našem YouTube kanálu Pochodeň Praha:

Od listopadu 2018 máme podcasty na Anchor.fm, které se přeposílají na Apple podcasts, Google podcasts, Spotify a dalších službách. Poslechnout si je můžete zde:

napište nám

2 + 11 =

Kontakt

Adresa

Nevanova 1037/16
163 00 Praha 17 - Řepy

 

Sledujte nás na sociálních sítích

© 2024 Pochodeň Praha