Radost z Boží záchrany

3. neděle adventní (Sf 3,14-20)

2015-12-13 – NA 3 – Radost ze spasení – Sf 3,14-20.mp3

(1) Radost, advent a Sofonjáš

  • Advent je čas očekávání. Čekáme na Boha, aby seslal svoji lásku a světlo do našeho temného světa. Jak se to stane? Boží světlo přišlo skrze Ježíše, který se stal lidskou bytostí jako vy a já, takže nám mohl ukázat cestu zpět k Boží lásce a světlu.

  • Advent znamená příchod. Během adventu očekáváme příchod Boží záchrany k lidem v napětí mezi naplněním zaslíbení a zaslíbením naplnění; v napětí mezi vzpomínkou na záchranu, která přišla v Ježíši Kristu a záchranou v Ježíši Kristu teprve přicházející.

    • První adventní neděle nám nese přání, aby se nám advent nestal nepříjemnou peripetií, ale abychom nalezli radost v očekávání Boží záchrany, kterou Ježíš přináší jako světlo do temné noci1.

    • Druhá adventní neděle nám nese přání, abychom očekávali na Boha – že se k nám skloní; že k nám promluví; že se nás dotkne. A abychom poslechli výzvu jeho posla k pokání a abychom se stali jeho posly druhým.

  • A dnes? Co jsme si s sebou přinesli? Co právě prožíváme? Radujeme se nebo Jsme smutní? Apoštol nám dnes neříká jen „radujte se“, ale „radujte se v Pánu“. Kéž se nám podaří vstoupit do Boží přítomnosti, kterou nám Bůh nabízí – touží být v našem středu.2

  • Radost z Boží záchrany je tématem třetí neděle adventní, které se také říká Gaudete, lat. „Radujte se!“ Gaudete in Domino semper, iterum dico gaudete.

  • Tato radost z toho, co Bůh udělal a co ještě udělá, je zakotvená v rozpoznání Boží lásky a přítomnosti v lidském životě: Radujme se, protože náš skutečný Král je uprostřed nás!

  • Téma Boží záchrany je letos jednotícím tématem adventních bohoslužeb:

    (1) Boží záchrana přicházející v Božím soudu podle Jeremjáše;

    (2) Příchod Posla i Pána, zvěstovatele i nositele Boží záchrany podle Malachiáše;

    (3) Radost z Boží záchrany podle Sofonjáše;

    (4) Zjevení Boží záchrany podle Micheáše.

Biblický text: Sf 3,14-20

Zaplesej, sijónská dcero, zahlahol Izraeli! Raduj se a jásej z celého srdce, dcero jeruzalémská! Rozsudek nad tebou Hospodin zrušil, zbavil tě nepřítele. Král Izraele, Hospodin, je uprostřed tebe, neboj se už zlého! V onen den bude Jeruzalému řečeno: “Neboj se, Sijóne, nechť tvé ruce neochabnou! Hospodin, tvůj Bůh, je uprostřed tebe, bohatýr, který zachraňuje, raduje se z tebe a veselí, láskou umlká a opět nad tebou jásá a plesá.” Posbírám ty, kdo jsou zarmouceni, odloučeni od slavnosti, neboť jsou z tebe; břemeno potupy na nich leží. Hle, já si to v onen čas vyřídím se všemi, kdo tě pokořují, zachráním chromou, shromáždím zapuzenou, dám jim chválu a jméno všude v zemi jejich hanby. V onen čas vás přivedu, v ten čas vás shromáždím, dám vám jméno a chválu mezi všemi národy země, až změním váš úděl před vašimi zraky, praví Hospodin.

(2)Sofonjášova radost

Sofonjáš je první prorok po sedmdesátiletém období, kdy se zdálo, že se Bůh odmlčel3. Bylo to období, kdy vládl král Menaše, arcilotr Starého zákona. Po něm nastoupil jeho povedený syn Amón, který šel v otcových šlépějích. Bylo to období celkového úpadku; období odpadnutí Izraelského národa od Boha; období modloslužby a asyrského útlaku4.

V době kolem nástupu mladičkého krále Jóšijáše začíná Sofonjáš svou prorockou službu. „Sofonjáš svou zvěstí o Božím soudu připravil podmínky po obnovu a očistu Božího lidu. Je dokonce pravděpodobné, že svým vystoupením způsobil královo obrácení.“5 V každém případě Jóšijášova reforma6 přivedla lid zpět k Bohu.

Kniha Sofonjáš, začíná proroctvím proti Judě a Jeruzalému s výzvou a možností obrácení. Závěr knihy zvěstuje Boží záchranu. Náš dnešní text reflektuje radost z Boží záchrany, kterou zvěstuje poslední část knihy. Sofonjáš popisuje Boží záchranu jako událost minulou, přítomnou i budoucí. Radost z návratu Boha k lidu a lidu k Bohu nelze přeslechnout.

Jedny z nejtemnějších pasáží Bible najdeme v knize Sofonjáš. A přesto téměř bez varování se noční mraky rozplynou a rozbřeskne se nový den. … Důvodem radosti, která přemohla hlubokou temnotu je Boží královská přítomnost uprostřed svého lidu.7

Přišlo to náhle a nečekaně. Náhlý a nečekaný často bývá příchod zkoušek, pokušení i utrpení; stejně tak může být náhlý a nečekaný příchod Boží záchrany. Po sedmdesáti letech Božího mlčení muselo být Hospodinovo slovo o Božím soudu něčím nečekaným. Slova o Boží záchraně pak zaskočila radostí posluchače.

Boží soud však má i jiný rozměr, než že potvrdí naše pojetí pravdy; Boží soud má jiný rozměr, než totální apokalypsu, ve které moji nepřátelé nebo dokonce celý svět shoří v plamenech.

Izraelité v biblických dobách se na Boží soud … těšili, dokonce ho s nadějí očekávali nebo se k němu přímo utíkali. … Pojem soud stejně jako pojem spravedlnost totiž v sobě obsahuje myšlenku nápravy, především nápravy narušených vztahů. Zaslíbení soudu znamená, že se všechny spory a nedorozumění vyjasní a pravda vyjde najevo, že bude odhaleno všechno, co je skryté. Bůh pak skoncuje s nespravedlností a oběti bezpráví budou odškodněny.8

Temné mraky rozehnal sám Bůh, přišel se svou záchranou pro svůj lid, který nyní může propuknout v jásot. Tak ostrý kontrast mezi zdrcením a úplnou radostí z Boží záchrany není Bibli cizí. Bůh jakoby vskrytu vyčkává blíž, než si kdo myslel, aby mohl otočit naruby zdánlivě bezvýchodnou situaci.

Důvodem Sofonjášovy radosti je náhlá a téměř nečekaná Boží záchrana, která přichází z těch nejnečekanějších míst od těch nejnečekanějších lidí.

(3) Boží záchrana

Podívejme se nyní na 3×3 Boží záchrany: Sofonjášovu, Ježíšovu a naši. Radost, která pryští z tohoto proroctví, je však podobná u všech tří rozměrů Boží záchrany: pramení z toho, co Bůh udělal, co zaslíbil a toho, že je uprostřed svého lidu.

Dnes se zaměřme na tři Sofonjášovy výroky, které se vztahují k minulosti, přítomnosti a budoucnosti Boží záchrany: (1) Rozsudek nad tebou Hospodin zrušil, zbavil tě nepřítele. (2) Král Izraele, Hospodin, je uprostřed tebe, neboj se už zlého! (3) V onen čas vás přivedu, v ten čas vás shromáždím, … změním váš úděl před vašimi zraky, praví Hospodin.9

(1) Sofonjášova záchrana v sobě nese rozměr toho, co Bůh již pro svůj lid udělal (upustil od trestu); toho, co dělá (je v jejich středu); a zaslíbení toho, co se chystá udělat (shromáždění rozptýlených z exilu).

(1) Rozsudek nad Izraelem Hospodin zrušil, zbavil ho nepřítele. Hospodin je skutečným Králem svého lidu i celého světa. Soud nad národem pro hříchy králů odložil, protože se Jóšijáš obrátil k Bohu10. Asýrie, která byla ohrožením pro Izrael v Sofonjášově době, padla.

(2) Král Izraele, Hospodin, je uprostřed tebe, neboj se už zlého! V době svévolných králů a vládců světa bylo ujištění o Boží blízkosti s věrnými nejvýš důležité. Prorok ale mluvil o současném stavu – kdy se král obrátil a hledal Boží vůli. Naplňoval svůj úřad tak, jak bylo v Božích očích dobré. Bůh byl s ním.

Ono zvěstování Boží blízkosti je třeba vnímat v dialogickém vztahu: Povzbuzování slabých a napomínání silných. Z evangelia jména Immanuel (Bůh s námi) se nesmí stát nacistické heslo Gott mit uns.

(3) V onen čas vás přivedu, v ten čas vás shromáždím, … změním váš úděl před vašimi zraky, praví Hospodin. Hospodin dodržel své slovo o trestu, který ze svého milosrdenství pro Jóšijášovu věrnost odložil. Zaslíbil však, že ten trest nebude posledním slovem pro jeho lid, protože chystá záchranu.

(2) Ježíšova záchrana je pro nás křesťany hlavním rozměrem naplnění (nejen) Sofonjášových slov, ale naplněním všech zaslíbení, která Bůh v Bibli dal. V Ježíši Kristu nás Bůh zbavil rozsudku i nepřítele, je mezi námi a my očekáváme den, kdy shromáždí všechny věrné.

(1) Rozsudek nad tebou Hospodin zrušil, zbavil tě nepřítele. V Ježíši Kristu je nad námi zrušen rozsudek. Ježíš nás zbavil nepřítele: hříchu a smrti.

(2) Král Izraele, Hospodin, je uprostřed tebe, neboj se už zlého! Skutečný král světa je Ježíš. Dostál jménu Immanuel, když sestoupil mezi nás a stal se jedním z nás. Víra v Ježíše strach zahání, proto se nemusíme bát zlého, protože On toho Zlého již přemohl.

(3) V onen čas vás přivedu, v ten čas vás shromáždím, … změním váš úděl před vašimi zraky, praví Hospodin. Víra v Ježíše se ale neopírá pouze o minulost a současné jednání. Má svou naději v budoucnosti. V zaslíbeních, která Ježíš naplní. „Církev také žije s vědomím a nadějí, že svět jednou uzná vládu svého skutečného Panovníka.“11

(3) Naše záchrana je otazníkem, který můžeme vírou v Ježíše zaměnit za vykřičník. Vírou můžeme přijmout Sofonjášova slova o Boží záchraně, kterou sám Bůh přichází spasit svůj lid. Vírou můžeme přijmout Ježíše, který je dokonalým naplněním Božích zaslíbení a zároveň tím, kdo zaslibuje naplnění našich životů. Věříme tomu?

(1) Že rozsudek nad námi Ježíš zrušil a zbavil nás nepřítele?

(2) Že Ježíš je Král nejen Izraele, ale i náš Král? Že, je mezi námi i v nás? Pak se už nebojme zlého!

(3) Že v onen čas všechny věrné shromáždí? Že má moc změnit i náš úděl před našimi zraky?

Radujme se z Boží záchrany, která se již stala v Ježíši Kristu, když zrušil náš rozsudek a zbavil nás nepřítele.

Radujme se z Boží záchrany, která se děje právě teď a každý den; z Boží radosti z nás, jeho ochrany a záchrany každý den; že náš Bůh je v našem středu a přebývá v našich srdcích svým Duchem.

A radujme se i ze záchrany, kterou od Boha teprve očekáváme; v onen čas, kdy Bůh shromáždí nás rozptýlené a změní nám úděl před očima.

Spolu s apoštolem Pavlem můžeme trvat na tom, že tato radost je v Pánu, a proto nám ji nic nevezme. Amen.

1Srov. Živor, David. Kázání “Věčná smlouva s domem Davidovým”, 29.11.2015.

2Heller, Daniel. 3. neděle adventní. COENA, http://www.coena.cz/propria/rcl-c/3adv/

3Srov. Bible, ČEP, úvod do knihy Sofonjáš.

4Srov. Dillard, Raymond B; Longman, Tremper . Úvod do staarého zákona, s. 399.

5Srov. Bible, ČEP, úvod do knihy Sofonjáš.

6Srov. 2Kr 22,1-23,25.

7Srov. Cousar, Charles B. (et al.). Texts for Preaching, Year C, s. 19.

8Hošek, Pavel. V dobrých rukou, s. 61-62.

9(1) Sf 3,15a; (2) Sf 3,15b; (3) Sf 3,20.

10Srov. 2Kr 22,15-20.

11Dillard, Raymond B; Longman, Tremper . Úvod do staarého zákona, s. 404.