Neseme pochodeň naším světlem je ježíš

Svítíme Boží láskou svému okolí
zjistit více

o nás

Jsme křesťanskou církví v Praze – Řepích, která společně svítí Boží láskou svému okolí, abychom napomohli společenské, kulturní a duchovní proměně města. Věříme, že když je církev na svém místě, je milá Bohu i lidem a pomáhá městu stát se krásnějším místem k životu. Chceme se přiblížit svědectví prvotní církve, o které evangelista Lukáš referoval slovy: “Chválili Boha a byli všemu lidu milí.”

kdo jsme

Jsme křesťanskou církví, která navazuje na odkaz české reformace. Naše společenství patří pod sbor na Vinohradech, který je součástí státem registrované církve Bratrské jednoty baptistů.

co děláme

Věříme, že církev by se neměla uzavírat jen pro sebe, ale měla by mít pozitivní vliv na své okolí a komunitu lidí kolem sebe. Proto děláme věci, které pomáhají kulturní, společenské a duchovní proměně našeho okolí.

jak se zapojit

Je několik možností, jak se zapojit do dění v Pochodni – podle toho, k čemu se cítíte být povalaní – od prosté účasti přes modlitební, praktickou či finanční pomoc až po zapojení se do týmu Pochodně.

Navštivte nás

Kdy máme bohoslužby?

Naše bohoslužby probíhají

Každou neděli

od 16:30 do 18:30 hod.

kde se scházíme?

Kulturní centrum Průhon

Socháňova 1220/27

Praha 17 - Řepy

co si mám vzít na sebe?

Naše společenství se drží hesla “přijďte tak, jak je vám to pohodlné”. Nemáme žádný dress code, protože chceme, abyste se cítili dobře a byli sami sebou.

jak se k nám dostaT?

Pokud pojedete MHD, jeďte na zastávku Blatiny, kam jezdí tram 9 a 10 a také autobusy. Pokud jedete autem, velké veřejné parkoviště je za KC Průhon.

Nejnovější kázání

Naše bohoslužby jsou otevřeny pro každého, kdo se chce zúčastnit – ať už chcete přijít jen, abyste se podívali nebo nebo se zapojili do dění. Naše snaha je, aby bohoslužby byly otevřené, srozumitelné a zároveň aby neztratily nic ze své hloubky.

Prozkoumejte archiv záznamů z našich bohoslužeb. 

David Živor - 8.12.2019

Znovu a lépe!

Advent

Druhá adventní neděle je blíž k Vánocům, než ta první. Je druhá a je lepší. Stejně tak se můžeme podívat na náš dnešní text, který můžeme nazvat Znovu a lépe! Advent je dobou očekávání, a proto chci zopakovat výzvu pro adventní období: abychom tento advent strávili s vírou a očekáváním, že i letos se Bůh chystá navštívit zem. Očekávejme Boží jednání a pojďme mu vstříc vírou. Nenechme se pohltit komerční slupkou, která zastiňuje tento zvláštní čas a dejme se Bohu k dispozici. Věřím, že Bůh k nám chce promlouvat i v letošním adventním období. Že chce promlouvat do naší budoucnosti a dát se poznat nejen nám, ale také skrze nás celému světu. Věřím, že pro Vás má připraveného něco velkého, čeho chce, abyste se stali jedinečnou součástí. Ne kvůli Vám, ale s Vámi. Minulou neděli jsme se podívali na příběh Zachariáše a jeho víry, která nakonec zvítězila nad pochybnostmi a otevřela cestu narození dítěte, jež změnilo svět. Bůh se přiznal k Zachariášově modlitbě a dal mu zázračné dítě. Dnes se podíváme na další příběh víry, jež otevírá cestu narození jiného dítěte; dítěte, ve kterém se k nám sklání sám Bůh. Dítěte, jehož jméno znamená Hospodin zachraňuje; dítěte, jehož jméno zní Ježíš. Posuňme se ve vypravování od Zachariáše dál; přesuneme se asi o půl roku později a asi 100 km severněji, kde se odehraje další podivuhodná návštěva. Hlavním hrdinou nebude starý muž, ale mladá dívka… Biblický text: L1,26-38 (B21) 26Když byla Alžběta v šestém měsíci, poslal Bůh anděla Gabriela do galilejského města jménem Nazaret 27k panně zasnoubené muži jménem Josef, z domu Davidova. Ta panna se jmenovala Marie. 28Když k ní přišel, řekl: „Zdravím tě, milostí obdařená, Hospodin s tebou!“ 29Ta slova ji rozrušila. Co to bylo za pozdrav? přemýšlela. 30Anděl jí ale řekl: „Neboj se, Marie, vždyť jsi nalezla milost u Boha! 31Hle, počneš, porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. 32Bude veliký, bude nazýván Synem Nejvyššího a Hospodin, náš Bůh, mu dá trůn jeho otce Davida. 33Bude navěky kralovat nad domem Jákobovým a jeho kralování bude bez konce.“ 34„Jak se to stane?“ zeptala se Marie anděla. „Vždyť jsem ještě nepoznala muže.“ 35„Sestoupí na tebe Duch svatý a zastíní tě moc Nejvyššího,“ odpověděl jí anděl. „To svaté dítě, které se narodí, proto bude nazýváno Syn Boží. 36A hle, tvá příbuzná Alžběta, o níž se říkalo, že je neplodná, i ona přes své stáří počala syna a je v šestém měsíci. 37U Boha přece není nic nemožné.“ 38Marie řekla: „Hle, jsem služebnice Páně. Ať se mi stane podle tvého slova!“ Tehdy od ní anděl odešel. (1) Znovu a lépe Lukášovo vyprávění o Gabrielově návštěvě u Marie je velice podobné vyprávění o jeho návštěvě u Zachariáše. Tato dvě vyprávění tvoří stupňující se paralelu. Není to jen opakování stejného motivu. Lukáš na tomto příběhu ukazuje lepší víru, lepší dítě a lepší budoucnost, kterou má přinést. Toto zdánlivé opakování tak staví dva příběhy nerozlučně vedle sebe, abychom si lépe mohli všimnout rozdílů mezi nimi. Asi jako když na Alze vybíráte nový mobil a necháte si zobrazit dva popisy vedle sebe. Pak totiž krásně vyniknou podobnosti i rozdíly a kvality jednotlivých příběhů. Oba příběhy vytváří paralelu nejen svou podobností, ale i návazností na Alžbětino těhotenství. Lukáš přesouvá děj o zhruba 100km na sever; z Judska do Galileje; z města na vesnici; od starého Zachariáše k mladé Marii. Anděl poslaný od Boha přináší zprávu někomu, kdo nemůže mít dítě (Zachariáš už nemůže, protože je starý a Marie ještě nemůže, protože nemá muže). Oba příběhy popisují překvapeného příjemce zvěsti a logickou otázku: Jak se to může jenom stát? Vždyť… Oba příběhy končí vírou, kterou přijmou zázračné dítě od Boha. Jenže rozdíly jsou ještě nápadnější, než podobnosti těchto příběhů. Lukáš ukazuje Marii a její víru na druhém příběhu jako lepší. Příběh graduje až k Ježíši. Místo darování dítěte jako vyslyšení modlitby (L 1,13) je dítě darováno z milostivého Božího jednání (L 1,30); místo příslibu bude veliký před Pánem (L 1,15) se objevuje prohlášení v absolutním smyslu bude veliký (L 1,32); místo připravovatele v duchu a moci Eliášově (L 1,17) se bude jednat o „syna Nejvyššího“; (L 1,32); místo naplnění Duchem svatým od mateřského lůna (L 1,15) bude Mariino dítě přímo vděčit Duchu svatému za svou existenci (L 1,35); místo pochybností a nevěry Zachariáše (L 1,18) se objevuje Mariin postoj víry (L 1,38).1 Druhá návštěva Gabriela neznamenala, že by ta první byla neúspěšná. Nešlo o nějaký reparát, protože u Boha nic, co dělá, nepřichází vniveč. Druhá návštěva znamená další příležitost pro to, aby mohla růst lidská víra. Snad proto Lukáš napsal ty dva příběhy hned vedle sebe. To, že se do nějaké situace dostaneme podruhé může být Božím darem milosti, abychom v té situaci rostli a vypořádali se s ní lépe, než posledně. Je to další příležitost, abychom dali Bohu prostor jednat ve svém životě. Bůh chce promlouvat do naší budoucnosti; na nás je, abychom naslouchali. (2) Otazník - vykřičník - tečka Marie Boží slova o své budoucnosti slyšela a vírou je přijala. Boží promluvení do Mariiny budoucnosti se jí záhy stalo hmatatelnou skutečností a Marie se stala součástí Božího příběhu. Lukáš zde vyzdvihuje mladou dívku, jejíž víra zastínila víru Zachariáše; zkušeného kněze, jež celý život sloužil Bohu. Když ale došlo na skutečné setkání se živým Bohem, byla to Marie, kdo přijal milost z Boží náruče. Samotné jádro našeho textu leží v Božím promluvení do Mariiny budoucnosti: Z osmnácti sloves, které vyslovil Boží posel bylo dvanáct v budoucím čase2. Když Bůh promlouvá do budoucnosti, není to stylem: „Promiňte, že Vás obtěžuji, ale pokud by Vám to nevadilo, měl bych pro Vás zajímavý návrh. Možná bychom mohli pro Vaší budoucnost zařídit…“ Tak Bůh nemluví. Bůh promlouvá budoucnost ve skutečnost. Bůh promlouvá dobro do naší budoucnosti. Co řekne, to se stane. Budeš mít syna. Tečka. Vírou vůči té zvěsti zaujímáme binární postoj ANO – NE: buď věříme a řekneme amen, staň se vůle tvá a nebo řekneme ne, tomu nevěřím, to se nestane a pak Bůh řekne buď vůle tvá. Rozhovor anděla s Marií začíná netradičním pozdravem: „Raduj se, Boží milostí obdařená.“3 Po úvodním překvapení a zádumčivé reakci by Marina reakce šla popsat třemi diakritickými znaménky: Otazník, vykřičník a tečka. Tak totiž probíhal rozhovor Marie s Gabrielem poté, co slyšela Boží slova o své budoucnosti. Otazník, protože tomu nerozuměla a ptala se, jak se to stane; vykřičník, protože Boží slovo je mocnější než naše obavy; a tečka, protože k víře není třeba nic dodat. Bůh tu budoucnost uskuteční. Marie přijala Boží slovo o své budoucnosti vírou. Její víra má v sobě několik rozměrů4: (1) Mariina víra hledá hlubší porozumění Božímu slovu; její dotaz „Jak se to stane?“ v sobě na rozdíl od Zachariáše nenese pochybnost. Neříká, že se to nemůže stát, ale hledá porozumění Božímu slovu, chce pochopit, jak se může stát skutečností i v jejím životě. (2) Mariina víra přijímá Boží slovo; Boží vůli nikdy plně nepochopíme, a proto je potřeba udělat krok víry a přijmout ji. „Ať se mi stane podle tvého slova.“ (3) Mariina víra jedná souvisle; to znamená, že Marie žije a jedná podle toho, čemu věří. Věřit něčemu je první krok; žít podle toho je ale stejně důležité. Jinak jsou slova o naší víře právě tím: jen slova. (4) Marie vytrvává ve své víře. „Je jednoduché jednat v souladu se svou vírou den nebo dva. Je důležité a obtížné jednat v souladu se svou vírou celý život.“5 Vytrvalost osvědčí víru. Pročistí jí totiž ohněm zkoušek a těžkostí, po kterých zůstane jen čistá víra, která chválí Boha. (3) Víra Bez víry zní Boží slova o naší budoucnosti bláznivě a neuvěřitelně; nedávají žádný smysl a odporují naší zkušenosti. Je to však víra v Boha, který může učinit cokoliv řekne. Neexistuje nic, co by bylo Bohu nemožné. Anděl to Marii připomíná. Ta věta by ale šla přeložit dvěma způsoby a oba mají něco do sebe. Žádná věc není Bohu nemožná. Zde si dovolím krátký exkurz do řečtiny: „slovo“ a „věc“ se překládají stejným slovem (ῥῆμά). Bůh mluví a slovem tvoří realitu. Pokud Bůh může něco říct, je jedno, zda se bavíme o slovech nebo o věcech. Co Bůh může říct, to udělá. Není nic, co by Bůh nemohl říct. Nic není pro Boha mimo limit. Jen Bůh si může dovolit říct neplodné Alžbětě: budeš mít dítě a mladé dívce: budeš mít dítě. A to dítě bude ode mě. Bůh chce promlouvat a promlouvá dobro do naší budoucnosti. Nad naší minulostí řekl poslední slovo na kříži, kde za nás zemřel; budoucnost otevřel o tři dny později, když vstal z mrtvých. Dává nám svobodu pro teď a tady. Nechme ho do naší budoucnosti promlouvat, protože jeho slova znamenají život a svobodu a požehnání. Marie Boží slova přijala vírou: vírou usilovala o pochopení, přijetí, aplikaci a vytrvalost, aby se ta slova stala pevnou součástí jejího života. Marie uvěřila Bohu, že bude mít dítě. A ne ledajaké dítě, ale že její syn bude dlouho očekávaný Mesiáš, který zachrání lid. Dítě se bude jmenovat Ježíš. Když se dítě narodí, Marie nad ním toto jméno pronese a tak se stane Boží slovo skutečností. Jméno Ježíš (Jehošua יְהוֹשׁוּעַ) znamená Hospodin je spása6; a právě Boží Záchranář7 v tomto jménu přichází ke každému z nás. Bůh chce mezi námi, s námi, v nás a skrze nás jednat i v tomto adventním období. Advent je očekáváním na Boží příchod. Nechme jej nově přijít až k nám do srdcí a přivítejme jej s vírou, která chce porozumět, která chce přijmout, která chce aplikovat a vytrvat v Božím slovu pro naší budoucnost. Amen. 1Mareček, Petr. Evangelium podle Lukáše (Český ekumenický komentář k Novému zákonu), s. 68. 2Podle řeckého textu NA28; počítal jsem pouze slovesa z přímé řeči Gabriela. 3Je tam slovní hříčka: χαῖρε, κεχαριτωμένη (NA28). 4Srov. The Navarre Bible: Saint Luke’s Gospel, s. 32-33. 5The Navarre Bible: Saint Luke’s Gospel, s. 33. 6Heller, Jan. Výkladový slovník biblických jmen, s. 217. 7Srov. Flek, Alexandr. Parabible, s. 29.

Biblické odkazy: Luke 1:26-38

Z Série: "Advent"

Sermon Notes

 

Více kázání od Kázání David Živor...

Powered by Series Engine

Nejbližší akce

hledáte boha?

Tuto stránku jsme vytvořili pro Vás, kdo hledáte Boha. Ježíš Kristus říká, že se dá poznat těm, kdo Boha hledají: “Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno.”

— Ježíš; Bible, Matoušovo evangelium 7,7-8

nejnovější příspěvky

Zde si můžete přečíst nejnovější příspěvky z našeho blogu, kam píšeme novinky a reportáže z proběhlých událostí.

Hon za velikonočními vajíčky

Zveme Vás na tradiční rodinný mini-festiválek pro děti a rodiče plný aktivit s velikonoční tematikou. Hon za velikonočními vajíčky bude odstartován v 11:00. Více informací najdete na našem webu: https://pochoden-praha.cz https://youtu.be/FR4CZ7SexJM

Kurz čtení Bible pro neznabohy

Milí přátelé, rádi bychom Vás pozvali na nový kurz, který připravujeme po Velikonocích. Kurz Čtení Bible pro neznabohy je 7-týdenní kurz čtení Bible pro ty, kdo do kostela nepáchnou, jak je rok dlouhý. Chceme Vám nabídnout příležitost seznámit se s knihou, která...

Otevíráme kancelář Pochodně

Máme velikou radost z toho, že Vám můžeme představit naše nové prostory kanceláře, ve kterých budou probíhat všechna menší setkání. Bohoslužby zůstávají v Průhonu, ale English Tuesday evenings, menší setkání a budoucí kurzy čtení Bible budou probíhat v těchto...

Prosincové bohoslužby

První dvě prosincové bohoslužby nebudou v Průhonu! 3.12. budeme mít společnou bohoslužbu s plzeňskými baptisty. Bohoslužba začne v 17:00 na adrese: BJB Mozaika, Klatovská třída 7a, Plzeň 10.12. budeme mít společnou bohoslužbu na Vinohradech s naším mateřským...

English Tuesday evenings začínají již brzy!

Nebo-li úterní večery s Angličtinou jsou zpět. Pokračujeme v našich kurzech pro veřejnost, které jsou otevřenými setkáními s rodilými mluvčími z anglicky mluvících zemí, která mají dvě části: Klub anglické konverzace a Studium Bible v angličtině. V první části se...

Srpnové bohoslužby

V neděli se na bohoslužbu sejdeme v Průhonu! Podařilo se nám zařídit pronájem učeben v prvním patře. Neděle 13., 20. a 27. srpna se budeme potkávat na bohoslužby tam. Těšíme se na Vás!

Letní režim

Přátelé, kamarádi, blíží se léto a s ním spojený letní režim a prázdniny. Během léta nebudou bohoslužby probíhat v KC Průhon, ale na alternativním místě. Sejdeme se celkem 4x: 16.7., 13.8., 20.8. a 27.8. V příslušném týdnu sledujte naše sociální sítě a web pro více...

30.4. bohoslužba nebude v Průhonu!

Tuto neděli (30.4.) bohoslužba v Průhonu nebude! Jako Pochodeň jsme na víkendovém výjezdu, takže bohoslužbu budeme mít tam. Využijte této příležitosti k návštěvě některého z okolních sborů, vezměte s sebou pozdravy od nás a budeme se na Vás těšit tu další neděli...

Trailer na Bibli

Vážení přátelé, rádi bychom vás pozvali na Trailer na Bibli, sedmidílný kurz čtení Bible, který bude probíhat každé úterý od 18:00 začínaje 18. dubnem. Kurz je určen pro všechny, kteří se chtějí více seznámit s poselstvím Bible a prohloubit své znalosti o ní. Kurz...

Video-pozvánka na Hon za velikonočními vajíčky

https://youtu.be/AMxms2ciAj8

napište nám

14 + 6 =

Kontakt

Adresa

Nevanova 1037/16
163 00 Praha 17 – Řepy

Sledujte nás na sociálních sítích

© 2024 Pochodeň Praha